In de pers | De drie van… Lyana Van Mingeroet

foto de zandloper

 

Lang niet gezien, die boeken op mijn blog… Wel, vandaag krijg je mijn lievelingsboeken voorgeschoteld en dat op een heel speciale manier. Ik sta namelijk volgende week in een plaatselijk tijdschrift! Toen ik de kans kreeg om mijn favoriete boeken voor te stellen, kon ik natuurlijk geen nee zeggen. Geniet van het artikel, exclusief voor jullie een weekje op voorhand gepubliceerd. Enkel op Birds4Free!

Eén: Fallen (Lauren Kate)
‘Ik ben zot van fantasy, een boek als Fallen is dus helemaal
mijn ding. Na Fallen volgen nog drie boeken in dezelfde
reeks. In het eerste boek maak je kennis met Lucinda Price.
Die leert op school een jongen kennen waar ze verliefd op
wordt, maar die haar liefde niet beantwoordt. Door meer
over hem te weten te komen, leert ze ook haar eigen
verleden kennen. Ik wil de details niet verklappen, maar in
het laatste boek komt alles samen. Het is een heel romantisch
verhaal waarin ook engelen voorkomen. Het lijkt een beetje
op de serie Twilight, maar ik vond dit beter. Volgend jaar
wordt het boek verfilmd, dan koop ik zeker een bioscoopticketje.’
Twee: Dagboek van een klotejaar (Saci Lloyd)
‘Dit verhaal speelt zich af in de nabije toekomst, tussen 2015
en 2017. Het klimaat gaat van kwaad naar erger en de
16-jarige Laura Brown vertelt hoe dit haar dagelijkse leven
beïnvloedt. Om energie te besparen worden er CO2-kaarten
in het leven geroepen. Iedereen krijgt een bepaalde limiet,
daarna sta je op nul. Het komt er dus op aan om zo energiebewust
mogelijk te leven. Laura schrijft een jaar lang elke
dag op hoe ze die maatregelen overleeft. Het lijkt misschien
sciencefiction, maar het zou perfect de realiteit kunnen zijn.
Het deed me nadenken over hoe we hier op aarde bezig zijn.
Omdat het in dagboekstijl geschreven is, leest het supervlot
en zit je echt in het verhaal.’
Drie: The Iron Fey (Julie Kagawa)
‘Ik kende Kagawa niet. Op het eerste gezicht leken de
boeken aan de buitenkant wat kinderachtig, maar ik werd
uiteindelijk aangenaam verrast door de inhoud. De auteur
pent vier delen neer en noemt ze IJzerkoning, IJzerprinses,

IJzerkoningin en IJzerprins. Het gaat hier over een meisje dat

doorheen het verhaal ontdekt wie ze is. Haar broer wordt

vermist en blijkt gevangengenomen in een wereld van feeën.
Samen met haar beste vriend gaat ze op zoek om haar broer
te bevrijden. In die zoektocht ontdekt ze niet alleen dat haar
vriend iemand anders is dan ze dacht, maar dat ze zelf ook
een halve fee is. In de verdere delen wordt ze zelf gevangengenomen
en breekt een oorlog uit. Ik las alle delen meteen
achter elkaar, best spannend. Het fijne aan vier delen is dat je
echt veel te weten komt over de personages omdat er tijd is
om in te gaan op details.’

(Roosje Lowette)

© Tine De Wilde

Ontdek de drie van … in de bib!
In de drie van … vertellen Wemmelaars elke maand over
drie boeken die hen beroerden, ontroerden, bijbleven of
verrast hebben. Hun selectie vind je ook in de bibliotheek
van Wemmel. In november kan je de drie aanraders van
Lyana Van Mingeroet in de bib vinden. Passeer zeker eens
en ontdek de verhalen van Lauren Kate, Saci Lloyd en
Julie Kagawa.
Locatie: J. De Ridderlaan 49, Wemmel
Meer info: 02 462 06 23, bib@wemmel.be, bib.wemmel.be
Wil jij jouw drie favoriete boeken voorstellen
in de zandloperkrant? Geef dan een seintje via
info@dezandloper.be of geef het door aan de balie
van de bib.

‘uit de zandloper, november 2014, www.dezandloper.be

Wil je je nog eens extra verdiepen in het verhaal? Klik dan op de titels van de boeken en vind mijn beoordeling!

2 gedachten over “In de pers | De drie van… Lyana Van Mingeroet

  1. Ik heb de boeken van een dagboek van een klotejaar ook gelezen. Leest inderdaad erg fijn en zijn leuke boeken. Ook zetten ze je wel aan het denken. Wat vet dat jij in een plaatselijk tijdschrift komt te staan!

Reageer met liefde.

