Recept | Kruidige couscoussalade met groenten

 

wpid-20140726_192620.jpg

 

Nieuwe en lekkere dingen ontdekken was één van mijn bezigheden deze zomer. Ik zocht naar gezonde, lekkere, smaakvolle, makkelijke en liefst vegetarische recepten. Inspiratie hieruit zocht en vond ik in kookprogramma’s op tv (bijvoorbeeld De Keuken Van Sophie en zender Njam) en voornamelijk Pinterest. Mijn eerste kennismaking met couscous was niet echt een schot in de roos: het smaakte te flauw en te eentonig. Daarom vond ik een eigen kruidige variant uit!

Ingrediënten voor 2 personen

– 1 courgette

– twee grote tomaten

– rode pesto: 100 g feta kaas, 150 g gedroogde tomaten, olijfolie en kruiden naar smaak

– 150 g couscous

 

wpid-20140726_192657.jpg

Stappenplan

Zoals ik al vermeldde, moet je geen keukenprinses zijn om deze lekkere couscoussalade te maken. Ik leg de werkwijze uit in stapjes.

1) Meet je hoeveelheid couscous af. Per persoon is dit ongeveer de helft van een groot kopje, om er een hoeveelheid op te plakken heb je ruim voldoende met ongeveer 150 g voor twee. Daarna breng je dezelfde hoeveelheid water aan de kook in een ruime kom.

2) Deze stap zou je kunnen overslaan als je kant-en-klare rode pesto koopt. Ik gebruik meestal een kruidenmix van Oil & Vinegar (pesto rosso), die je enkel moet aanlengen met olijfolie en water. Maar deze keer wou ik alles zelf en alleen maken! Ik mixte gehakte feta kaas, zongedroogde tomaatjes en olijfolie in de blender. Je moet er wel af en toe wat olijfolie aan toevoegen om de pesto lopend genoeg te krijgen en/of kan je er nog wat kruidenmix-pesto aan toevoegen zoals ik. Je moet een smaakvol geheel verkrijgen en die zongedroogde smaak in combinatie met de feta en extra kruiden (eventueel nog basilicum) maakt deze verwachtingen waar.

3) Na het fijnsnijden van de courgette en tomaat, stoof je deze groenten tot ze gaar zijn met water erbij om niet te verbranden.

4) Als je water gekookt is, haal je het van het vuur en doet er bliksemsnel alle couscous in. Dan is het tijd om het af te dekken en na iets meer dan vijf minuutjes merk je dat de couscous is opgezwollen. Herhaal dit proces op dezelfde manier met de rode pesto en de groentjes: laat even intrekken in de couscous, zodat alle smaken tot zijn recht komen.

wpid-20140726_192641.jpg

 

Serveersuggesties

Ik probeerde deze salade al twee keer. De ene keer at ik er scampi’s uit de oven bij en de andere keer werd het aangevuld met een zelfgemaakte vegetarische burger. Volgens mij gaat dergelijk fris gerecht bij veel, maar hou er wel rekening mee dat het enerzijds heel zwaar is en anderzijds op zichzelf al heel wat smaak bevat.

Als je gasten over de vloer krijgt, geef ik nog een extra serveertip: in een vierkantje opgediend ziet het er veel appetijtelijker uit. Ook is dat helemaal niet moelijk, gebruik gewoon mes en vork! Ook kan je er nog meer zuiderse groenten bij mengen, dat zou volgens mij echt een toegevoegde waarde zijn!

wpid-20140726_192646.jpg

 

De smaak van couscous alleen vond ik voordien al lekker, maar sinds ik dit gerechtje maakte weet ik wel beter. Kruiden kunnen alles lekkerder maken. Met een rammelende buik schuif ik nu graag mijn voetjes onder tafel!

Wat vind jij van de smaak van couscous?

6 gedachten over “Recept | Kruidige couscoussalade met groenten

Reageer met liefde.

