Column & Inspiratie | When personal evolution meets change

Met Ed Sheeran’s nieuwe muziek op de achtergrond kan ik best goed nadenken en dat resulteert dan in dit artikel: “Wanneer persoonlijke evolutie verandering ontmoet”. Best een rare titel, maar iets lichtjes filosofisch mag best wel Engels én anders zijn.

Ik kreeg het idee voor dit artikel door quotes die bijna dagelijks mijn pad kruisen over mensen die veranderen (“people change”). Ik was er niet helemaal mee akkoord en wou mijn eigen zegje doen over dit onderwerp.

Iedereen maakt mooie, speciale, toffe, nieuwe, enge, andere, verdrietige, ergerlijke en soms euforische momenten mee in zijn of haar leven. Deze ervaringen kunnen je in de loop van de tijd gaan beïnvloeden. Een simpel voorbeeld: wanneer je talloze reclames of modellen ziet in de magazines kan je als tiener twijfelen over je eigen uiterlijk. Zie je er wel dun en mooi genoeg uit voor de maatschappij? Ik kan hier echt miljoenen voorbeelden bij bedenken, want het hangt ervan af wat jou raakt en hoe jouw persoonlijkheid is.

People-dont-change-they-reveal-who-they-really-are

Het beseffen of realiseren van (een) nieuwe gedachte(s) resulteert dan in een verandering, waardoor je anders kijkt naar de wereld rondom je. Men noemt dat dan change of verandering, maar daar ben ik het niet mee eens. Je kan niet van het ene moment naar het andere jezelf gedeeltelijk of helemaal veranderen, hier is volgens mij een heel proces en tussenfase voor nodig. Verandering is altijd moeilijk en gaat gepaard met durf, moed, doorzettingsvermogen en natuurlijk vastberadenheid. Je maakt het meestal niet bewust mee, alhoewel achteraf gezien alles anders kan lijken. Jij bent namelijk geëvolueerd! Slechts een karaktereigenschap, waarde, geloof of een ander deel van jouw persoon is geëvolueerd, waardoor je uiteindelijk veranderd bent. Soms is de buitenwereld zich daar niet van bewust of verander je onbewust of ongewild. Maar het kan ook je opzet zijn om een andere, betere en positievere weg in te slaan in je leven.

Big-life-change-quote

change-their-attitude

images (1)

images

Your-life-does-not-get-better-by-chance

Ik vind dat ik vanaf nu meer moet nadenken over dagelijkse dingen, die vanzelfsprekend en normaal lijken te zijn. Zo ontstaat er namelijk het concept van een column, waar ik ongegeneerd mijn mening kan geven. Wat ik dan met deze column wil bereiken? Dat mensen wel veranderen, maar dat er een hele evolutie bij te pas komt. En dat jij natuurlijk eens wat dieper nadenkt over dingen die je tegenkomt. Terwijl je gewoon inspiratie opdoet bij Birds4Free, uiteraard.

images (2)Denk jij ook zo over veranderingen en heb je er al ervaring mee?

6 gedachten over “Column & Inspiratie | When personal evolution meets change

  1. Mooi geschreven en een lastig onderwerp. Ik deel je mening als het gaat om dat je voor sommige veranderingen tijd nodig hebt en dat het vaak door omstandigheden komt. Maar je kunt zelf ook je leven ineens drastisch veranderen en daar gaat niet altijd iets aan vooraf, ja wellicht het idee dat je wil veranderen. x

  2. Ik geloof in oorzaak en gevolg. Als er iets gebeurt waardoor je wilt veranderen en de volgende stap: ook echt verandert is dat gewoon de reactie op de gebeurtenis. Wel lastig om over te schrijven.

Reageer met liefde.

