Recensie | The iron fey – Julie Kagawa

DSC05793

Fantasyreeksen met een hoog aaibaarheidsgehalte laten me nooit koud. Toen ik Ijzerkoning voor het eerst zag liggen, betoverden de krullen op de kaft me. Gelukkig kreeg ik hetzelfde gevoel na het lezen van de eerste pagina’s, waardoor de hele Iron Fey-serie het al snel moest ontgelden.

Korte samenvatting van de volledige reeks

DSC05794

Een samenvatting schrijven van een hele reeks is best wel lastig, dus doe ik het legaal met de boekencovers in chronologische volgorde zoals de foto hierboven weliswaar.

DSC05810

 

DSC05811

DSC05808

 

DSC05809

 

Beoordeling

Laat ik mijn recensie beginnen met de auteur. Nog nooit had ik gehoord van Julie Kagawa en door een onbekende schrijfster denk je toch wel wat langer na om een boek te lezen.

Ik hou ervan om mijn mening te schrijven, daar begin ik nu mee met de algemene en subjectieve onderwerpen. Ook Julie Kagawa’s schrijfstijl is vlot en deze fantasyreeks krijgt net dat tikje extra mee. Waarom? Verwacht je maar aan ellenlange beschrijvingen, een traag verhaaltempo en heel veel details. Je duikt echt mee in het verhaal en de wereld van de feeën, wat de fictie en fantasy verklaart. Focus je je echt op de verhaallijnen en beschrijvingen, dan kan je niet over de feeërieke droomwereld heen kijken. Het verhaal speelt zich telkens af in het Zomer-, Winter-, of Ijzerrijk, afgewisseld met de moderne wereld die wij gewoon zijn. Het standpunt van de lezer wordt ingenomen door de hoofdrol zelf, wat ons brengt bij een personele ik-verteller als vertelperspectief. Dit vertelperspectief vind ik altijd het leukst, want als ik dan eens een boek lees wil ik ook alle gedachten, gevoelens en specifieke details kennen van dat hoofdpersonage.

DSC05807

Een laatste pluspunt is de leuke lay-out. Op het eerste zicht ogen de krullen wat kinderlijk, maar eenmaal bij het openen vind ik het er zo schattig en overzichtelijk uitzien. De hoofdstukken dragen ook telkens een naam: dubbel voordeel. Dan ga ik namelijk altijd na een hoofdstuk terugkijken of die titel er wel bij paste.

Persoonlijk heb ik erg genoten van deze boekenreeks. Het bevatte namelijk een aantal elementen die ik heel graag gecombineerd zie in boeken: een dromerige wereld, veel beschrijvingen door een personele ik-verteller, een mooie manier van schrijven, de toffe vormgeving en tot slot de mythische elementen (denk aan Robin Goodfellow uit Romeo & Julia). Als je nog twijfelt of deze reeks jou iets lijkt, dan hoef je maar al deze dingen aan te vinken et voilà: jouw zomerlectuur.

 

3 gedachten over “Recensie | The iron fey – Julie Kagawa

  1. Ik vind die krulletjes ook wel tof 🙂 En ik lees over het algemeen ook wel graag young adult novels. Al is dit misschien wel net iets te jong voor mij. Ik moet me kunnen identificeren met het personage.

Reageer met liefde.

