Vegetarisch geitenkaasslaatje met asperges en spinazie

DSC05665

Vakantie is de perfecte gelegenheid om wat uit te proberen in de keuken. Spontaniteit en eigen recepten werkten bij mij tot nu toe al het best, zo heb ik de laatste tijd ondervonden. Daarom maakte ik de laatste tijd een aantal simpele, gezonde en (redelijk) snelle recepten, waarvan ik weet dat iedereen ze wel graag maakt en eet. Kenmerken van dit gerecht? Weer gezond, snel, simpel, weinig ingrediënten, versheid, seizoensproducten, goed vullend, weinig koolhydraten en daarbovenop nog vegetarisch!

Ingrediënten voor 3 personen 

  • 500 g asperges
  • 1 kg spinazie
  • 3 kleine geitenkaasjes
  • 4 tomaten
  • Kruiden: peper, zout (paprika, curry, basilicum/Provençaalse kruidenmix, pili pili, tabasco)

DSC05663

 

Bereiding

Zowel de spinazie als asperges hoeven simpel gekookt te worden en daarna afgegoten. Het bladerdeegvel (wat ik kocht, maar je ook perfect zelf kan maken) plooide ik in de vorm van een pakje rond de geitenkaas. Zorg dat de kaas niet te dik is, ik heb het in tweeën gesneden en naast elkaar gelegd. Terwijl je de kaaspakjes in de oven zet voor +- 20 minuten op 180°C, heb je even tijd om een kleine tomatensaus in elkaar te flansen. Ik sneed 4 tomaten in blokjes en maakte er samen met een klein tomatenconcentraatblikje een pittige tomatensaus van. Dan is het je eigen keuze welke kruiden je aan de saus toevoegt. Ik heb de saus (al dan niet expres) wat pikanter gemaakt dan alle andere neutrale smaken van op het bord, om wat af te steken. De tomatensmaak gaat heel goed bij de zachte smaak van geitenkaas, daar mag je alvast zeker van zijn.

DSC05664

 

Ik vind het vooral leuk dat het geen typisch slaatje geworden is met echte sla, ook al weet ik niet of ik volgens de kookregels de titel van geitenkaasslaatje hier zou mogen gebruiken?

 

DSC05662

 

Dit gerecht is echt een kleine topper. Reden één: het is vegetarisch. Twee: de kaas vult goed, zodat je geen vlees of vis nodig lijkt te hebben.

 

Duik jij ook zo graag de keuken in als je veel vrije tijd heb, of hou je meer van de voetjes onder tafel steken (weer zo’n zin die je niet letterlijk mag nemen, haha)?

12 gedachten over “Vegetarisch geitenkaasslaatje met asperges en spinazie

  1. Leuk dat je een vegetarisch recept plaatst! Ik houd niet zo van geitenkaas en spinazie, maar toch ziet het er wel erg lekker uit. Misschien maar eens maken voor de rest van het gezin!

Reageer met liefde.

