Toeristisch Amsterdam door de ogen van een Belg

DSC05432

Been there, done that. Ik zie bucketlists vaak op andere blogs komen en als ik eraan zou deelnemen, zou ik Amsterdam bezoeken mogen doorschrappen. Ik heb jullie al veel beloftes gedaan, maar mijn reis naar Amsterdam was er toch eentje die ik niet kon en mocht weglaten. Mijn blogbreak is eindelijk gedaan, ik heb 10 (ja, TIEN!) weken zomervakantie… En hoe kan je die beter beginnen dan met een reisverslagje?

Algemene indruk

Het eerste wat we bezochten in Amsterdam, waren de buitenwijken. Te voet moest iedere (studie)richting een klein stukje presenteren, terwijl de anderen halt hielden aan het gebouw dat bij de uitleg paste. Die buitenkant van Amsterdam vond ik best gezellig en loste mijn verwachtingen ook helemaal in. Helaas, dan komt er een grote MAAR . In het echte centrum van de hoofdstad van Nederland sloeg die sfeer helemaal om. We moesten per se door de wallen (walletjes) en de buurt daarrond, wat echt vreselijk was. Je zag de pooiers echt over straat lopen en het stonk er vreselijk, door alle nauwe steegjes heen. Ook alle coffee shops in élke straat irriteerden me best, het gaf alles meteen een andere sfeer. Spijtig dat dat kleine deeltje van Amsterdam mijn mening helemaal kan doen omslaan. Wat een prachtige stad zou kunnen zijn (en dat is het grootste gedeelte ook), is het door die ene wijk dan toch weer niet.

 

Hier een aantal zelfgemaakt foto’s van in de gezellige buitenwijken:

 

DSC05439

Het huis van wetenschapper Johannes Swammerdam, hij ontdekte onder meer de eierstokken.

DSC05428 DSC05429 DSC05431 DSC05432 DSC05433 DSC05434 DSC05435 DSC05436 DSC05437 DSC05440

Ons’ Lieve Heer Op Zolder

In dit museum krijg je een rondleiding door een echte schuilkerk. Een schuilkerk ontstond in de Verenigde Provinciën ( Nederland in de 17e en 18e eeuw) en bood de mogelijkheid aan andersgelovigen zoals katholieken om in het geheim te kunnen bidden en de eucharistie te vieren. Toen was de staatsgodsdienst namelijk het calvinisme, en moesten alle andere godsdiensten dus onderduiken. Het was best de moeite waard om een keertje te zien, ook al was het geen culturele hoogvlieger. Helaas mochten we binnen geen foto’s nemen.

AMS_-_1_-_Museum_Ons_Lieve_Heer_op_Solder_f1

Rijksmuseum

Tegenover het Van Gogh museum, bevindt zich het immense Rijksmuseum. Als je houdt van kunst, grote namen van schilders en belangrijke schilderijen uit de geschiedenis zit je hier aan het juiste adres. De bibliotheek had er de meeste indruk op mij gemaakt. Waarschijnlijk door de boekenfreak diep in mij.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA rijksmuseum-634x250

Hard Rock Café

Ik had al het Hard Rock Café van Parijs bezocht met school en ik moet zeggen dat beiden adresjes echt wel gezellig vertoeven zijn. Het Hard Rock Café in Parijs was wel groter en indrukwekkender naar mijn gevoel. Hier was de bediening wat té losjes en het eten niet echt geweldig te noemen met een bijna verbrande hamburger.

Ik maakte voor een grote rock-fan vriendin van mij onder andere deze foto van George Harrison.

DSC05443

Fietsen met de Yellow Bikes

Met fietsen doe je mij altijd een plezier, deze keer was dat ook niet anders. Voorbij sjezen door de buitenwijken, drukke straten en rustigere steegjes… Daar hou ik wél van! Hou er wel rekening mee dat niemand, geen auto’s, andere fietsers, of voetgangers met jou rekening houden. Je moet echt uit je doppen kijken en goed kunnen slalommen, maar voor mij was dat wel een uitdagende meerwaarde!

DSC05430

De winkels in het hartje van Amsterdam

Dit interesseert jullie misschien nog het meest, hoe de winkels eruit zien in Amsterdam. We hadden niet veel tijd om ze uitgebreid te kunnen bezoeken, maar ik bezocht toch de belangrijkste winkelstraten rond de markt van het centrum. Wat ben ik blij dat ik in België woon! Er zijn best veel onbekende winkels, de enigen die me nog zouden bevallen zijn Forever 21, Six, Only of iets dergelijks dat ik van thuis al ken. Tja, ik hou erg van gewoontes. Het is maar hoe je het bekijkt: wil je nieuwe merken ontdekken, dan is het misschien iets voor jou.

Het Anne Frank Museum

Wat je natuurlijk absoluut moet bezoeken in de Nederlandse hoofdstad, is het Anne Frank Museum. Gelukkig kwamen we voordien al wat achtergrondinformatie te weten over het verhaal van Anne Frank, want ik wist nog niet echt de details. Het gebouw op zich is redelijk snel bezocht en ook krap met die immense massa die het komt bezichtigen, maar deze belevenis en dit gevoel raad ik je aan om ooit eens mee te maken.

DSC05442

Naast de kerk zie je het Anne Frank museum, met de bruine gevel en witte raambekleding.

DSC05441

DSC05426

Bron foto’s: 1, 2, 3

 

Of ik nog ooit nog een keer een tripje naar Amsterdam overweeg? Toch niet nee. De algemene sfeer beviel me niet, en alle culturele en belangrijke dingen heb ik met deze schoolreis toch al bezocht. Het is niet dat ik hierdoor nooit nog eens Nederland wil bezoeken, want een tijdje geleden beviel Breda me wél. Toch raar hoe het ene nadeel toch nog een lichtpuntje kan hebben.

Voor alle Belgen: herken jij mijn ervaring?

9 gedachten over “Toeristisch Amsterdam door de ogen van een Belg

  1. Jammer dat het tegenviel! Ik zei vanmiddag nog tegen mijn vriend dat ik graag eens naar Amsterdam wil gaan, maar na dit artikel heb ik er toch mijn twijfels over. Een vriendin van me is al eens naar Rotterdam geweest en dat vond ze tof. Misschien is dat dan beter dan Amsterdam? Ik weet het niet goed… Mooie foto’s heb je gemaakt!

  2. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik, als Nederlander, Amsterdam ook niet geweldig vind. De sfeer die er hangt is niet echt gezellig en hoewel er een aantal interessante bezienswaardigheden zijn geef ik toch de voorkeur aan andere steden (Eindhoven, Rotterdam, Utrecht en Den Haag) boven Amsterdam.

  3. Ik vind Amsterdam wél een erg leuke stad, ook al ben ik er bij mijn eerste bezoek beroofd. Je moet gewoon weten waar je moet zijn, denk ik, en wegblijven uit de té toeristische delen. Coffee shops zeggen mij ook niks, maar toch vind ik Amsterdam heel gezellig met de grachten, de mooie huizen en de leuke winkels!

Reageer met liefde.

