Recensie | Zoete wraak – Guy Didelez & Joke De Vries

foto zoete wraak

De komende weken zal het even wat stiller zijn op Birds4Free en zal ik helaas onregelmatiger bloggen. Toch zal ik proberen om ongeveer 2 keer per week iets te plaatsen, maar dit is moeilijk door mijn vergevorderde perfectionisme. Ik steek heel wat tijd in schrijven en dan moeten alle puntjes ook op de I staan. Vandaag toon ik jullie een boek dat ik onlangs las voor school en dat ik simpelweg wou delen. Het is niet al te bekend en ik verwacht ook niet dat dit een hoogvlieger wordt in mijn statistieken, maar ik doe en deel en schrijf wat ik wil…

Eigen samenvatting

Nadat Hester is verhuisd naar een afgelegen huisje, maakte ze haar intrede in een nieuwe school. Hester werd niet met open armen ontvangen, want volgens haar klasgenoten zag ze er anders en raar uit. Al snel werd ze uitgelachen en gepest, maar niemand wist wat er echt door haar gedachten spookte. Het leek of het meisje altijd opgesloten zat in haar eigen cocon, waaruit niemand haar kon weghalen. De geheimen en de zelfmoord van haar moeder hadden Hester voor eeuwig getekend. Kon een stagiair verandering brengen in haar duistere gedachten?

Beoordeling

Allereerst had ik voordien nog niets gelezen over Guy Didelez, dus ik kan mijn beoordeling niet baseren op een voorgaand boek. Zoete wraak is een samenwerking met Joke De Vloed, een auteur die net als Guy ook al veel romans (én theaterstukken) op haar palmares heeft staan. Het staat vast dat een non-fictief boek met als harde thema’s pesten en anders zijn altijd een mooi resultaat oplevert.

Als je dan eenmaal aan het lezen bent, valt de schrijfstijl best op. De bladzijden lezen namelijk vlot en makkelijk, waardoor je je goed kan inleven in het tienerleven van het hoofdpersonage Hester. Het verteltempo is vertraagd tijdens beschrijvingen en perfect normaal bij gesprekken. Dat zorgt voor een leuke afwisseling, waardoor het moeilijk wordt om het verhaal na verloop van tijd saai te vinden. Zijn manier van schrijven is hierdoor goed vergelijkbaar met Dirk Bracke: er wordt niet rond de pot gedraaid.

De alwetende verteller als vertelperspectief helpt Guy’s stijl door apart in te zoomen op de verschillende personages in het boek, waardoor er zich geen intriges of geheimen kunnen voordoen. Dit zorgt ervoor dat je als lezer helemaal mee bent in het verhaal en zelfs de kleinste details kent. Dit verhaal zou zich kunnen afspelen in de werkelijkheid, aangezien de verhaallijnen zich voornamelijk afspelen binnen de schoolmuren en er een huidige maatschappij heerst. De specifieke plaats of ruimte wordt helaas niet vermeld, maar dat maakt het boek niet minder interessant.

De belangrijkste vraag uit mijn recensie is natuurlijk of ik heb genoten van het boek. Wel, op de achterflap kom je al gauw te weten wat de uitgeverij er zelf over denkt:

zoete wraak beoordeling

Een hyperbool kan je deze beschrijving best noemen, het is niet zo dat het even meeslepend is als een vertaald en gehypet young adult boek als Fallen of The Twilight Saga. Je moet houden van non-fictie en een moraal in een verhaal, als je dit boek met een goed gevoel wil uitlezen. Zoete wraak gaf een ander beeld van het leven van een buitenbeentje en kent best wel een klein open einde. Als lezer tast je namelijk in het ongewisse over de toekomst en verdere levensloop van Hester.

Over het algemeen is deze samenwerking tussen Joke en Guy een fijn boek om in een ruk uit te lezen, wanneer het doelpubliek zin heeft om meer te weten te komen over – volgens de maatschappij – een apart individu.