10 makkelijke en snelle schrijftips

10 makkelijke en snelle schrijftips

Soms bezoek ik een blog en vraag ik me echt af hoe het kan dat die persoon niet inziet hoe het gesteld is met zijn/haar schrijfkunsten. Als ik ergens iets lees, wil ik dat het behalve interessant ook goed is geschreven. Ik probeer hier veel aandacht aan te besteden, het schrijven is namelijk het belangrijkste voor mij als je ergens wil geraken. Is het niet even handig om een lijstje te zien met tips die je snel, makkelijk en handig kan toepassen in jouw dagelijks leven? Ik probeer het alvast zo simpel mogelijk uit te leggen!

 

Het is cliché, maar daardoor niet minder waar: lezen kent vele voordelen. Als je al van jongs af aan begint met het lezen van verschillende genres, zal dit je helpen met je ontwikkeling en dus ook met de taal. Daarom dat ik nu ook al een paar Engelse boeken gelezen heb. Ik merk dat ik al wat meer weet en het steeds vlotter gaat: het ultieme bewijs!

Probeer bij het schrijven van een tekst niet van de hak op de tak te springen. Voegwoorden kunnen je helpen om je woorden mooi te verbinden en je ideeën te verduidelijken. Werk ook altijd met een tekststructuur, zoals de opsommende, chronologische, oorzaak-gevolg tekststructuur… Lijstjes en uitleg zijn indien nodig altijd te vinden op het wereldwijde web.
Hoe vaak heb ik wel niet voor dat ik mijn verhaal begin met een verleden tijd en er dan een tegenwoordige tussen blijkt te staan. Werkwoorden zijn heel belangrijk; let dus op het gebruik van de correcte tijd en vervoeging. Sommigen vervloeken de DT-regel, maar die heeft wel degelijk zijn nut!

Citaties, links, verwijzingen, een woordje uit een andere taal, titels, merken… Allemaal worden ze ofwel op deze, “deze” of ‘deze‘ manier geschreven. Aangezien zo’n dingen veel worden aangehaald in blogs, vond ik het wel belangrijk om deze regel even te vermelden.

Creëer je eigen stijl op het vlak van schrijven. Iedereen is anders, dit geldt ook zo op het vlak van schrijven. Ik hou ervan om redelijk AN te schrijven. Zo voel ik me er het beste bij als ik veel uitleg geef om mijn mening te verduidelijken, dit is een keuze die ik maak. Een voorbeeld van een andere blog met een unieke schrijfstijl waar ik spontaan aan denk is bijvoorbeeld Lizzy. Zij schrijft heel makkelijk en goed, wat  het vlot en snel maakt om te lezen. Eigenlijk wat het tegenovergestelde van mij, hihi.

Ikzelf vind ik het heel normaal om spreekwoorden te gebruiken. Ik zoek ze niet op op internet, ze komen gewoon in me op. Zulke spontane ingevingen zijn vaak de beste.

a1d1df4c3f0819763bb6259e1863ce6f
                                                                                                                bron

Breng wat variatie in je zinnen door een vraag te stellen. Dit kan een retorische vraag zonder mogelijk antwoord zijn, maar evengoed een simpele om de aandacht van je lezers te trekken.

Overdrijf niet met het gebruik van bepaalde leestekens: soms merk ik dat een tekst vol staat met uitroeptekens. Dan merk je natuurlijk wel het enthousiasme van de blogger, maar toch wordt het dan too much.  De komma is ook heel belangrijk om lange zinnen te voorkomen.

Waar onze leerkracht Nederlands duidelijk op hamert is de aanwezigheid van een IMS- structuur, ofwel Inleiding-Midden-Slot. Je trekt de lezers aan met een originele inleiding, brengt voldoende informatie en meningen over in het midden en eindigt in schoonheid met een samenvattend slot.

 

f2cf9520c39dc0da9d748d93e97b852f

 

   bron
Durf eens een andere taal te gebruiken, dit is eens wat anders en maakt het geheel wat vrolijker en minder serieus. I like (oeps, deed ik het nu net zelf? 😉 ).

 

Ik vond het zo leuk om mijn ideeën met jullie te delen en ik ben benieuwd wat je vind van mijn tips. Heb jij een typische stijl of tip die je wil delen?

 

13 gedachten over “10 makkelijke en snelle schrijftips

  1. Wat leuk dat je hier even aandacht voor vraagt! Natuurlijk gaat er bij mijn blogteksten ook wel eens wat mis, maar ik ben met je eens dat het heel belangrijk is aandacht te schenken aan je schrijfstijl. Maar soms heb je je eigen tekst zo vaak gelezen dat je je eigen fouten niet meer ziet.. Daarom ben ik altijd blij met feedback van mensen om ’t laatste D/T-foutje uit mijn teksten te halen 😉

    Dus als je een keer wat ziet, schroom dan niet!

  2. Leuk artikel. Ik vind een tekst heel erg belangrijk,, mede doordat het een weerspiegeling is van jezelf.
    Ik kan mij ook storen als een “Blogger” niet in normaal ABN schrijft. Hier en daar een leuke straat taal opmerking kan leuk zijn maar afkortingen en “me” ipv mij of “ikkuh” ipv ik. Vind ik niet fijn om te lezen.
    Houdt er rekening mee dat veel mensen jouw blog kunnen lezen en dat ze door dit soort foutjes niet meer zullen terugkeren op jouw site.
    Feedback is altijd goed!

  3. Wat een fijn artikel! 🙂 En echt super super lief dat je mij hebt genoemd! Het is een groot compliment! Spreekwoorden gebruiken vind ik ook altijd wel fijn om te doen!

  4. Erg handige tips zo op een rijtje opgesomd! Mijn schrijfstijl is echt overal en nergens, weet gewoon al van mezelf dat ik enkele fouten maak die in dit artikel werden aangegrepen. Gooi ook vaak teksten eerst door de spelcorrect.

Reageer met liefde.

