Column | Na falen en fouten maken doorgaan

Nieuwe dingen uitproberen, iedereen waagt zich er wel eens aan. Waarom zou ik niet eens een column schrijven? Het is persoonlijk, maar toch anders voor mij. Als ik op andere blogs de onbezonnen en leuke schrijfstijl van columns voorbij zie komen, lijkt de inhoud mij opeens duizend malen interessanter. Als reactie mag je natuurlijk altijd kritisch zijn ( ik twijfel of ik dit artikel wel een column mag noemen) en me desnoods onder mijn voeten geven voor het neerhalen van een column, al gebeurt dat hopelijk niet.


Vorig schooljaar werd ik verrast door de mogelijkheid om auditie te doen voor een soort groot schoolfeest van onze school. Ik twijfelde een tijdje, maar uiteindelijk besloot ik samen met een vriendin me in te schrijven voor de auditie zang. Ik zing al mijn hele leven lang (denk aan de douche en het ingebeelde podium in mijn kamer) en droomde zoals velen wel van zo’n echte zangcarrière. Later had ik dat een beetje achteruit geschoven. Ik zong nog altijd met veel plezier, maar realiseerde me dat ik geen ster kon worden. Wel, op het moment van de auditie kon ik mijn zenuwen niet bedwingen en het moment zelf was niet al te denderend. Als klap op de vuurpijl mocht ik niet doorgaan voor het feest en daar baalde ik van.

quotes-1522

Genoeg over vorig schooljaar! Nadat ik en mijn vriendin wat hadden rond gevraagd mochten we toch mee deelnemen aan het evenement van onze school. Euforie alom natuurlijk. Dit schooljaar is dan het moment van de waarheid waarop wij ons moeten bewijzen, aan eigenlijk de hele school. We begonnen met naschoolse repetities, die we trouw als een hondje altijd volgden. Ik vergat even dat dat bepaalde liedje in het Nederlands mij niet kon bekoren en dat ik oorspronkelijk niet bedoeld was om daar te zitten. Dat belette me niet om door te gaan!

chase your dreams

 

Vorige week zat ik er dan eindelijk. Op een plaats waar ik nog altijd zowel van kan huiveren als van kan springen van opwinding: een ECHTE opnamestudio. Na al het heen en weer gerepeteer nam onze school het heel professioneel aan, we mochten namelijk alles inzingen in een studio in de buurt. Daar had ik me niet op voorbereid, want opeens kwam dat optreden wel razendsnel dichterbij. Op de dag zelf was het best gezellig, gejam door verschillende groepjes in de relaxruimte rond de plaats waar al het harde zangwerk wordt geleverd. Natuurlijk kan zo’n dag niet zonder slag of stoot voorbij gaan, wat ik al snel ondervond. Het opnemen met het hele koor was heel gezellig om nooit te vergeten. Daarbovenop mocht bijna iedereen ook een klein stukje solo zingen. Daar liep het nu net mis. Ik kreeg een stukje waarin mijn stem nu niet heel goed uitkomt, wat moeilijk zo uit te leggen is. Het timbre van dat stukje klinkt niet helemaal goed als ik het zing, zo kan ik het misschien beter verwoorden. Ik ben helemaal niet ondankbaar, ik heb wel degelijk mijn kans gegrepen en alles gegeven wat ik kon. Maar waarom kan ik niet volledig tonen wat ik kan?

failure quotes

Ik heb het gevoel dat ik toch wat heb gefaald, ook al overdrijf ik misschien dat tikkeltje. Het is geweldig om deel uit te maken van zo’n optreden en om weer wat ervaring op te doen op het podium. Ik heb namelijk al heel wat dansoptredens beleefd. Ik geniet van zingen, vroeger had ik er wel meer tijd voor dan nu. Het is nu niet zozeer meer mijn grootste passie, dat is bloggen. Naast bloggen heb je dan nog dat zingen en dansen.

 

Passion-Never-Fails-Poster

Ik ben me ervan bewust dat iedereen faalt in zijn leven en uit zijn fouten moet leren. Al is het moeilijk om weer helder na te denken over deze dingen. Ik zou niet kunnen leven zonder mijn hobby(s), daarom vind ik het ook noodzakelijk om door te zetten. Ik stort mij nu voornamelijk op mijn andere passie: bloggen. Ik heb er even alle tijd voor tijdens deze paasvakantie en dat maakt me heel gelukkig.

images

 

 

9 gedachten over “Column | Na falen en fouten maken doorgaan

  1. Een soort van dilemma, wel erg gaaf dat je school zelfs een studio had ingezet en je iets mocht zingen! En inderdaad: je kunt toch niet leren wat goed is, als je niet weet hoe het niet moet

  2. Wat fijn en mooi geschreven! 🙂 Jammer dat je niet goed hebt kunnen tonen wat je kan, maar je hebt je best gedaan, en daar gaat het om. Van fouten leer je.

  3. Mooi geschreven! maar zie dat zangstukje niet als een fout hoor meid en zeker niet als falen… zie het als volgende keer beter! maar dit heb ik wel meegemaakt en ik heb er wat van geleerd!
    Ik zing echt al mijn hele leven! heb studie en alles gedaan met zang erin. Musical, theater etc… en ik heb wel eens opgetreden dat ik niet volledig tevreden was, of een couplet twee keer zong en baalde als een stekker, maar andere mensen valt het niet op. die horen namelijk wel wat goed is.
    misschien valt het uiteindelijk allemaal wel mee!

    en het is wel weer een levensles! je hebt het meegemaakt en hoeveel mensen zijn er niet die hiervan dromen maar nooit een studio van binnen zien!

    en hoeveel mensen staan er bij xfactor auditie te doen die dromen van zingen die het echt niet kunnen??

    het komt dus allemaal wel goed!

  4. Wat goed geschreven, heel dapper van je. Je moet idd niet opgeven, dat zou zo zonde zijn! Maar ik snap je angst, heel goed zelfs. Misschien ging het daarom ook minder goed dan je had verwacht? Door de zenuwen?

  5. Wauw super mooi geschreven! De manier hoe jij schrijft, het is gewoon zo fijn om het te lezen. En hey! Jij komt er echt wel! Zolang jij er in gelooft kan niemand jou weerhouden om datgene te doen wat jij echt wilt. Keep up the good, great work you do because you rock your life girl!!

Reageer met liefde.

