Recensie | Starters – Lissa Price

Het is al even geleden dat ik nog een boeken review schreef en eerlijk gezegd stelde ik het ook altijd uit. Ik heb geen idee waarom ik dat deed, waarschijnlijk uit angst dat niemand ze zou lezen (want geef nu toe, dit is volgens velen niet het interessantste onderwerp). Nu ben ik terug en schrijf ik over een geweldig boek!

DSC05210

zelfgeschreven samenvatting

Callie leidt geen gewoon tienerleventje. Ze leeft in een maatschappij waarbij Enders, mensen van rond de 100 jaar oud, aan de macht staan. Na een wereldwijde oorlog hebben zij de touwtjes in handen genomen, en alle volwassenen op gruwelijke wijze massaal vermoordt. Met als gevolg dat enkel de Enders en kinderen overblijven. Callie verloor haar ouders in de strijd, en doet nu het hoogstnodige om voor haar zieke broertje te zorgen. Zonder geld en huis is dit een moeilijke opgave, dus besluit ze in zee te gaan met de fameuze Bodybank. Als ze eenmaal in hun valstrikken belandt, gaat ze de confrontatie aan.

DSC05204

algemeen

Ik had nog nooit een boek van de auteur Lissa Price gelezen, maar voor alles is er een eerste keer. De voorkant sprak me erg aan, het zag er weer eens zo’n boek uit dat ik nooit zou kunnen laten liggen omwille van zijn wijze van mysterieus zijn. Dergelijk fictie-boek als Starters valt onder de science fiction categorie, dat samen met fantasy tot mijn favoriete genres aller tijden behoort.

eigen mening over het boek

De schrijfstijl is zo vlot: heeft het verhaal je eenmaal in zijn greep, dan laat het gegarandeerd niet meer los. Er worden niet bijster veel overdreven details gegeven, op dat vlak schiet het voor mij ietsjes tekort. Ik heb graag een traag verteltempo met veel beschrijvingen, terwijl dit verhaal vol actie gebruik maakt van een redelijk snel verteltempo dat goed vooruit gaat. Dat heeft actie wel nodig, ook al ben ik graag zoet met beschrijvingen.

Het thema zou je vol actie en spanning kunnen beschrijven met de nodige onverwachte wendingen en natuurlijk nog wat romantiek. Door de vele actie zou je de personages zeker bijna vergeten! Het hoofdpersonage, Callie,  maakt zo veel dingen mee in de wereld van Starters en Enders, waarin zij ondergeschikt moet zijn. Als vertelperspectief duik je mee in een vertellend ik-personage. Dit gegeven kan het verhaal enkel maar deugd doen, aangezien er veel intriges, geheimen en raadsels zijn. Op deze manier kan je die samen met Callie ontrafelen!

Is er een link met de werkelijkheid in dit verhaal? Niet echt, wat ook de tijd beaamt. De ruimte wordt niet specifiek benoemd, maar de tijd kan je wel afleiden. Zo ver als de Enders zijn wij nog lang niet in de technologie! Dit snap je wel na het lezen van het boek. De maatschappij hangt erg af van de technologie, wat na een beetje nadenken best logisch is. Je hebt een heel groot contrast tussen de rijken en de armen, die op straat moeten rondzwerven.

overtuig jezelf en lees mee!

Afsluiten moet ik gewoon met jullie nog wat extra overtuigen over dit boek, als ik dat nog niet had gedaan. Wanneer je niet veel tijd hebt om te lezen, is dit boek perfect voor jou! Science fiction zal je altijd voldoende blijven boeien om verder te lezen, meer dan andere genres, weet ik uit ervaring. Het boek is bovendien nog een grotere aanrader als je houdt/hield van het concept van The Hunger Games. Het verhaal ligt in dezelfde lijn qua spanning, afwachting en raadselachtige onzekerheden. Er zit wat minder directe actie in (denk aan het fysieke vechten) en wat meer mysterie.

DSC05206

Dit boek krijgt van mij en score van 7,7510

Het boek is hier in België verkrijgbaar voor €13,95 en als je in Nederland woont, kan je het nog altijd hier scoren bij BOL.com