Vegetarische lasagne

DSC05019

Het is al heel lang geleden dat ik nog eens een recept deelde, en hier krijgen jullie eindelijk eens iets lekkers voorgeschoteld! Ik ben zelf niet vegetarisch, maar eet geen rood vlees en ik hou ook van vegetarische burgers de laatste 2 jaar. Het is dus niet zo verwonderlijk dat ik dit recept uitprobeerde! De basis voor de tomatensaus is eigenlijk hetzelfde als een Provençaalse saus. Je kan met deze basissaus heel veel kanten uit, ik koos voor lasagne!

INGREDIENTEN VEGETARISCHE LASAGNE

Naar wens kan je ook nog één ui toevoegen.

We beginnen met de Provençaalse of vegetarische tomatensaus. Je bakt de champignons samen met de ui als eerste. Zorg dat de champignons in schijfjes zijn gesneden, de ui heel fijn is, net als de paprika’s en de tomaat. Na een tijdje voeg je er deze paprika’s bij en de tomaat. Als alles goed gaar is, kan je de tomatenblikken toevoegen. Daarna gebruik ik alle kruiden van mijn lijstje, maar dat is heel persoonlijk. Dat is net wat vegetarische gerechten zo leuk maakt, je kruidt naar wens omdat er geen vlees of vis is die een toevoegende smaak kunnen geven! Ik hou ervan om zo een leuke smaak te creëren!

Let op:

– De paprika’s moeten nog lichtjes knapperig zijn.

– De groenten mogen niet stomen of koken, maar bakken.

– Hou er rekening mee dat de tomatenblokjes zich moeten mengen onder de egale massa, dit kan even duren. Wil je dat dat makkelijker gaat? Verwijder dan de schil van de tomaat!

– Kruidt de groenten al meteen, kruidt ook nog eens als je de hele tomatensaus hebt verkregen (met tomatenblikken, een egale massa).

– Dat de verhouding pikant-saus goed is!

Terwijl de basissaus nog aan het pruttelen is, maken wij de witte saus: de bechamelsaus. Dit vergt al wat meer techniek, dus let goed op wat je doet of haal er de eerste keer een volwassene bij… De melk moet net aan het koken zijn, daarna voeg je er maïzena aan toe tot de saus dik genoeg is. Kruidt af met peper.

Let op:

– Het duurt lang voor melk kookt, maar als het eenmaal begint te pruttelen, kookt het al snel over!

– Houdt de kruiding neutraal (bij voorkeur enkel peper).

– Voeg geen kaas toe bij de bechamelsaus, anders loopt er veel vet uit en je hebt al een knapperig korstje op de bovenkant van je ovenschotel. Kort samengevat: kaas is in deze saus helemaal niet nodig!

Dan moeten we de hele ovenschotel in de oven zetten! Je schikt de sauzen in laagjes samen met de lasagnevellen (die je niet vergat te koken!) Ik schik het liefst in deze volgorde: tomatensaus, lasagnevellen, bechamel & tomatensaus, lasagnevellen, bechamel en tomatensaus,… Ga zo door tot je schotel gevuld is en eindig met saus vanboven waarop je geraspte kaas uitspreidt. Deze laag is liefst redelijk dik en in alle hoekjes en gaatjes gevuld.

OVEN

   

Ik zou het leuk vinden dat jullie tenslotte deze kleine enquête nog invullen, omdat ik jullie mening wil over vegetarische alternatieven zoals dit gerechtje wel degelijk is.

DSC05018

5 gedachten over “Vegetarische lasagne

Reageer met liefde.

