Het verraad van Natalie Hargrove | Lauren Kate

Een boek dat ik onlangs heb verslonden is deze titel. Het verraad van Natalie Hargrove, zo’n type boek zal je niet gauw meer vinden. Lees snel verder, ook om mijn schrijfkunsten te leren kennen!

het-verraad-van-natalie-hargrove-lauren-kate

Review

Het hoofdpersonage of de protagonist is Natalie Hargrove. Doordat het boek vanuit haar perspectief wordt verteld, worden er geen enkele uiterlijke gelaatstrekken bekend gemaakt. Je kan misschien wel afleiden van de illustratie op de voorpagina dat ze lang zwart haar heeft, maar dat is natuurlijk slechts een veronderstelling. Qua karakter merk je wel wat belangrijke zaken op: ze is een pietje precies en haar uiterlijk moet altijd tiptop in orde zijn. Ook hecht ze veel belang aan status en gezag, zelfs bijna heerschappij van de school, want ze moet en zou prom queen worden.

Antagonisten in het verhaal zijn haar vader, die ze echt niet wou terugzien en ook haar stiefvader, die volgens Natalie haar beïnvloedbare moeder helemaal inpalmt. Maar diegene die de bal echt aan het rollen bracht is Justin Balmer, kortweg J.B.. Vanaf zijn dood verandert Natalie’s leven drastisch en ondergaat ze een verandering: we kunnen dus spreken over een round character of rond karakter.

Het boek speelt zich af in Palmetto, op de Palmetto High School. Na wat zoeken kwam ik erachter dat er verschillende steden Palmetto heten in de Verenigde Staten, maar helaas wordt er in het boek niet expliciet gezegd waar het zich precies bevindt. Jammer.

De stad wordt verdeeld in twee uitersten: de rijke wijk en de armere wijk. De rijken kijken neer op die andere kant van de stad, en geen van beide bevolkingsgroepen durft zonder schaamte de overstap te maken. Zo krijg je nog een duidelijker beeld van de maatschappij in het boek (zie ook vraag 7). Wat je wel aanzet tot nadenken is het feit dat Natalie, het hoofdpersonage, van een lagere klasse uit de arme kant is uitgegroeid tot de ware koningin van de elite.

De leefwereld lijkt hard op de onze, zo is er een voetbalveld op het schoolterrein, maar kan je in de Verenigde Staten ook prachtige natuur vinden.

Als ik het boek aan het lezen was, was het me nog niet zo duidelijk. Achteraf gezien is het een thriller. Geen expliciete thriller die je doet beven van de spanning, maar eerder een lichtere lectuur die zich meer richt op het dagelijkse leven. Uiteraard is het verhaal anders dan anders en nu niet bepaald alledaags te noemen, maar echt een ander uitgesproken genre behalve een thriller zit er niet in. Ik baseerde me daarop op een onverwachte moord, schuldgevoelens, geheimen, intriges en een daverend einde.

Voor jou of niet?

Het is duidelijk bedoeld voor de jeugd, ook ik hou van deze zogenaamde young-adult boeken. Voor een volwassene is het waarschijnlijk te vergezocht, en ze blikken ook niet graag terug op roddelende kliekjes tijdens school en omstreken. Daar hoef je gewoon geen tekening bij te maken.

Ikzelf lees wel graag en vaak boeken, maar ik zou dit boek niet aanraden aan jeugd die boeken niet appreciëren. De inhoud zelf is niet al te pittig, maar daardoor worden er wel veel sappige en boeiende details gegeven bij de schrijfstijl door het hoofdpersonage Natalie. In het begin was dit wel even aanpassen, maar ik ben een nieuwe schrijfstijl snel gewend omdat ik veel verschillende genres lees. Dit is trouwens typisch de stijl van schrijfster Lauren Kate, want ik had eerder al haar fictieve reeks “Fallen” uitgelezen.

Als je houdt van lezen, moet je echter niet twijfelen!

Dagboekfragment: creatief het hoofdpersonage leren kennen

Lief dagboek,

ik weet dat ik jou al een lange tijd niets meer heb verteld. Dit spijt me echt ontzettend. Er zijn veel redenen waarom ik de moed niet had om te schrijven. Maar je zal dit wel begrijpen nadat ik je heb verteld wat me echt dwars zit. De ernst van de zaak, niet echt rooskleurig en makkelijk te verklaren, aangezien ik me niet kan focussen op één bepaalde gebeurtenis. Op dit moment vraag ik me af wat me bezield heeft toen ik besloot om jou toch iets te schrijven.

Na onze breuk zou je me een miljoen euro moeten aanbieden om mij nog een woord te horen reppen van J.B. In mijn jeugdjaren heeft Justin Balmer mij echt zien uitgroeien van een naïeve tiener tot de persoon die ik nu ben. Zijn aantrekkingskracht deed me duizelen, maar pas later zag ik zijn slechte karakter en invloed op me. Dan merk je pas dat je er alleen voor staat, maar toen had ik gelukkig al alle faam en allures op school.

Niemand had ooit gedacht dat ik tot acties toe was die zijn leven zouden bepalen. Ik ben immers al een paar jaar samen met Mike, waar ik echt om geef. Op het feest ter ere van de kroning op Palmetto dacht ik eens een grapje met hem uit te halen, maar de dag erna bleek deze geboeide overnachting langs de kant van de weg zijn dood te zijn. Mike en ik voelden ons niet schuldig, maar vreselijk. Vanaf dat moment ging eigenlijk alles zo goed als mis.

Mensen die ik ooit kon vertrouwen, lijken me nu niet meer te kunnen aanzien. Mijn beste vriendin Kate dacht ik door en door te kennen, maar door de invloed van haar foute vriend Baxter Quinn verzette ze zich tegen mij. Ze trok partij voor hem en schoof me aan de kant.

Op school liep niet meer alles van een leien dakje. Toen ik steun nodig had, wou ik nu ook weer geen Bambi’s, maar ik heb me vreselijk vergist in andere mensen. Mensen waarvan ik dacht dat we een ijzersterke band hadden.

Mike en ik waren zeer onzeker over onze verhoringen bij de politie, we lieten het ene plan na het andere mislukken. Dit kwam zeker ook door het feit dat ik geen enkel greintje begrip overhad bij mijn familie. Mijn moeder is weer helemaal ingepalmd door de volgende steenrijke man, de Zak. Ik zie enkel maar nadelen, hij is lelijk, heeft een verschrikkelijk karakter en zijn dochter Dubbel- D is nog dubbel zo erg.

Ik dacht dat ik niet dieper kon vallen, maar toen nam mijn vader contact met me op. Na zijn periode in de gevangenis wou hij zijn leven beteren. Ik was zo dom om in zijn plannetjes te trappen en hem op te zoeken, maar dat nooit meer.

Misschien zit het mislukken wel in de familie. Ik voelde me hopeloos en verraden, dus bezocht ik mijn oude thuishaven, de slechte kant van onze stad. Dit had ik ook beter niet gedaan, net zoals alles wat ik uitstak de voorbije weken. Niemand kon me uiteindelijk helpen, ik voelde me alleen. Niemand te vertrouwen, geen enkele persoon op deze hele wereld die het de moeite vond om de Palmetto prom queen écht een hart onder de riem te steken. Zelfs bij Mike, mijn soul mate, kon ik mezelf niet meer zijn.

Want wat is er nu uiteindelijk van mij overgebleven? Toen we probeerden te doen dat we al ons hele leven de rijke kant van de stad gewoon waren, gingen we het zelf ook nog geloven. Maar vanbinnen ben ik dezelfde persoon gebleven: onzeker, naïef, alleen, verraden, bedreigd en gevangen. Mijn kans heb ik laten verdrinken in de diepe oceaan, mijn moed is op. Ik mislukte mijn hele leven, maar het ergst van al is dat ik onder al die tonnen make-up en verborgen geheimen mezelf nooit heb kunnen zijn. Ik heb de moed gewoon niet meer om nog één seconde op deze verlaten wereld te blijven, waar niemand me begrijpt.

Met mijn kostbaarste bezittingen zal ik nu vertrekken naar de allermooiste plek van mijn bestaan. Het plekje waarvan ik de mooiste herinneringen bezit van Mike en ik, de waterval. Ik zou nooit kunnen denken hebben dat de wonderbaarlijkste plaats van mijn vergooide leven nu onheilspellend zal aanvoelen.

Als je mijn dagboek leest, hoop ik dat je het zal beseffen. Ik heb nooit graag bestaan en niemand houd echt van me, maar weet dat het niet aan jou ligt.

Met mijn rugzak trek ik nu naar mijn mooiste prijs, beter dan de titel van koningin van Palmetto, met een plakboek van mijn soul mate en een laatste woordje in mijn hand. Klaar om de plaats te bezoeken waar ik hoor te zijn.

Aan het einde van de rit ben ik eindelijk gelukkig,

Natalie.

Ik weet dat dit geen review is die je van mij gewoon bent, want het was voor een boekbespreking. Lijkt je het leuker om eens op een andere manier naar boeken te kijken dan de gebruikelijke korte samenvatting en gewone beoordeling? Ik vond het alvast leuk dat ik weer iets van school, iets creatiever, met jullie kon delen!

P.S.: Meer van Lauren Kate: hier en hier!

Een gedachte over “Het verraad van Natalie Hargrove | Lauren Kate

Reageer met liefde.

