Dagje Breda voor Belgen

Het toeristje uithangen, iets wat ik graag doe en spijtig genoeg te weinig kan doen. Het is altijd leuk als hier onverwachts verandering in wordt gebracht. Lees je mee naar mijn beschouwing van een dagtripje naar het Nederlandse stadje Breda?

A la last minute

Mijn planning in zomervakanties is altijd redelijk chaotisch. We gaan niet op reis (bijna nooit), en echt uitstapjes maken we eigenlijk enkel als mijn ouders in verlof zijn. Mijn dagelijkse bezigheden hangen af van vrije tijd van vriendinnen, het weer, mijn hond en mijn humeur. In Juli ga ik héééél vaak shoppen, ik ben echt wel vindingrijk op dat gebied, ook al zeg ik het zelf. Ik probeer verschillende steden of dorpjes of aparte winkels af te schuimen zodat er altijd nog wel eentje is die van mijn “to do” lijst moet worden geschrapt. Of er is nog dat kleine dingetje dat ontbreekt in m’n stash…

A la minute ging ik mee met mijn zus en haar lief naar Nederland. Ik twijfelde in het begin omdat het eerste plan niet echt naar mijn goesting was. We zouden naar een badkamerwinkel gaan net over de grens en dan doorrijden naar de dichtstbijzijnde grote stad; Breda. Maar uiteindelijk ben ik toch meegegaan, omdat ik ervan overtuigd was toch wat te winkelen én omdat ik anders toch maar niks zou doen.

België vs. Nederland

Enkele verschillen tussen België en Nederland werden al snel duidelijk toen ik de grens overstak, maar andere dingen merk je pas later op.

Toen we dus net Nederlands grondgebied betraden, zag ik al meteen enkele verschillen: de wegmarkering was witter dan wit en de weg gewoon veel beter onderhouden. Het is over het algemeen ook groener en platter (lees: vlakker). Er zijn heel veel windmolens en ik heb er zelfs zo’n oude gezien die je bij ons niet meer vindt. Dat doet me meteen denken aan klompen, oude kazen en de Middelleeuwen. Is dit dan zo’n cliché?

Eenmaal in de stad zag ik allemaal schattige huisjes en terwijl we naar het centrum wandelden, was ik verbaast over de vele fietsers. Later op de dag blijft dit heel opvallend, volgens mij zijn de Hollanders wat zuiniger en sportiever als wij. Maar het kan er ook gewoon aan liggen omdat er echt o-v-e-r-a-l piekfijne fietspaden zijn aangelegd. Wie zal het zeggen?

In de stad gingen we eerst wat zoeken om te eten en we belandden in een cafétje waar we een gewone lunch aten. Het viel op dat het redelijk goedkoop, simpel en middelmatig was. Daarna strompelden we door in de straten, dumpten we het lief van m’n zus op een terras en trokken verder de grote stad in. In Nederland zijn er nog veel bekende merken die je bij ons ook standaard vindt maar er zijn ook vele anderen waar ik nog nooit van heb gehoord. Ik was niet op zoek naar kleren, maar naar accessoires. Dat was langs de ene kant misschien zonde, omdat ik zo deze andere winkels links liet liggen. Tja, echt veel heb ik er niet gevonden, eigenlijk helemaal niets. Behalve dan bloem om zelf pasta te maken, die je bij ons ook kan kopen. Hé, maar wel van bij Oil & Vinegar hé! 😉

De sfeer in de stad heeft me enorm geïntegreerd: op het eerste gezicht is het een grote winkelstad omgeven door water. Maar het heeft wel een authentieke stijl met bijbehorende charme. Er zijn heel wat “deftige” burgers zoals jij en ik. Wel vind ik het raar dat deze precies in harmonie samenleven met de wat “ruigere” personen. Denk: tatoeshops-bezoekers. De stad wordt dan wel heel goed onderhouden, hij is properder dan doorsnee Belgische grootsteden, maar naast de graffiti in buitenwijken kan je niet naast kijken.

Is dit nu in alle Nederlandse steden zo? Dat weet ik natuurlijk niet, want het was de eerste keer dat ik het oranjeland bezocht. Over het algemeen heb ik de indruk dat Nederlanders heel vriendelijk en uibundig zijn, dat zijn natuurlijk enkel maar goede eigenschappen. Uiteraard heb ik er een leuke lange dag opzitten met de autorit terug inclusief. Ook al heb ik (bijna) niets gekocht, ik vond het leuk om de sfeer van de Noorderburen mee te pikken.

Behind the photos

Om mijn verhaaltje mooi af te sluiten toon ik jullie een paar foto’s van mijn dagje.

DSC03828

De grote kerk.

DSC03830

De typische stijl van de stad.

DSC03829

De buitenkant.

Herken jij je in mijn verslag?

Een gedachte over “Dagje Breda voor Belgen

  1. Nederland is héél tof om te bezoeken :-). Als je Breda leuk vond, moet je zeker ook ’s naar Amsterdam trekken. Supermooie stad, die eigenlijk niet ZO ver weg ligt, maar van sfeer toch hélemaal anders is dan België. Aanrader!

Reageer met liefde.

