Vakantiewerk | Als heesheid wordt veroorzaakt door pampers…

marva2

Het logo van het speelplein.

 

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom er een ruime twee weken geen enkel bericht is verschenen op Birds4free, wel, hier heb je het antwoord.

Vol verwachtingen begon ik aan mijn vakantiewerk; namelijk staan als monitor op het speelplein in de buurt. Ik kende het al van vroeger, want mijn zus zat mee in het bestuur, was zelf al veel keren hoofdmoni geweest. Ook ging ik als kleintje er heel soms naartoe. Eigenlijk mag je pas beginnen werken vanaf je 16e, maar enkel het speelplein is een uitzondering. Het is namelijk vrijwilligerswerk. Deze titel komt mooi op je cv te staan, ook al verdien je er niet veel aan. Maar toch is het iets.

Het begon al op de startdag, dan wordt alles klaargezet in het gebouw. Ook worden de regels besproken en alle gebruikelijke uitleg. Ik en mijn beste vriendin hadden ons ingeschreven om samen de eerste twee weken van de zomervakantie te staan voor de “Mini-rockers”, een stoere naam voor kindjes van 2,5 tot 4 jaar oud. Natuurlijk moesten we onze voorbereidingen van spelletjes doorsturen via mail, anders werden we minder vergoed.

De eerste dag begonnen we vol goede moed en stapten we het avontuur en onbekende in. Er zijn telkens 4 keren één uur waarbij je activiteiten moet voorzien, en daartussen is er veel vrij spel wanneer er koekjes en drankjes worden gesmost. Die kleintjes zijn echt niet te doen, en het vreselijkst is dat ze je bijna niet verstaan. Sommigen omdat ze nog half baby zijn, anderen omdat ze Frans praten en nog anderen omdat ze graag tegenwerken. Spelletjes voor deze allerkleinsten bedenken is zéér moeilijk, omdat ze bijna niets begrijpen en bijgevolg niet meewerken. En toch zijn we door die eerste week heen gesleurd. Met zelfs 2 uitstapjes: de binnenspeeltuin en het binnenzwembad. Echt grappig als je een paar kinderen dropt in deze eerste locatie. Ze amuseren zich wel alleen, maar jij moet natuurlijk altijd paraat staan. Het wekelijkse zwemmen viel ook nog wel mee. Wij bleven bij het kinderbadje, zeg maar gerust het plonsbadje. Enkel mijn benen werden nat. Deze week was echt heel vermoeiend, en ik had geen zin in de tweede week, ik keek er eerlijk gezegd tegenop. Met de vroege uren van 08u00 tot 18u00 is het zwaarder dan je denkt. Inclusief het dagelijkse kuisen om de dag af te sluiten. Ook de eerste moniavond ( die wekelijks wordt georganiseerd) was vermoeiend, maar oh-zo-leuk. We zongen namelijk karaoke, en dat zorgde voor grappige, gênante en brullende momenten. Een schot in de roos.

De tweede week hadden we meer geluk: door een gekrompen aantal mini-rockers stonden we samen bij een groep hoger: de feestbeesten. Deze kindjes van 4 tot 6 jaar begrijpen meer, je kan er tenminste al wat mee doen. De week werd een heuse improvisatie, als je bedenkt dat we met hun moni moesten samenwerken en zo de activiteiten à la minute de dag zelf bedachten. Maar deze kindjes waren veel leuker om mee te werken, en de weinige mini-rockers kregen tenminste een voorbeeld bij spel en knutselen. Deze week stond er geen activiteit op de planning en de moniavond bestond uit zorgeloze frietjes. Vrijdag was de vermoeiendste dag. Dan gingen we zwemmen, waarbij iedereen opeens veel actiever was en ons begon nat te plenzen, én we organiseerden een groot spel. Dat is een doorschuifsysteem van alle groepen uitgewerkt rond het thema van die week. Als thema “Festivalitis” werden wij gedoopt tot security-mensen.  Toen werd ik echt hees, want de “coolkasten”, 10- tot 14jarigen, zijn niet echt controleerbaar als je bedenkt dat wij maar één jaar ouder zijn.

Op het einde van deze twee weken kwam ik moe maar voldaan terug thuis. Ik was blij dat het voorbij was, want ik was doodop en beginnend hees door het groot spel. Als ik er nu op terugblik vond ik het een geweldige ervaring, ik heb veel geleerd over kinderen. Ja, zelfs al een beetje een pamper verversen met hulp van mijn ervaren vriendin 😉 . Ik vind het wel leuk dat ik er iets voor heb verdient, want het is echt zwaar. Nu heb ik het gevoel dat de vakantie niet meer stuk kan, kan ik er echt van genieten…

Volgend jaar weer!

Een gedachte over “Vakantiewerk | Als heesheid wordt veroorzaakt door pampers…

Reageer met liefde.

