Recept | Zelfgemaakte vanillewafels

DSC03683

Ik wilde jullie dit receptje voor de overheerlijkste wafels die we al heel lang telkens weer maken niet onthouden! Je moet er niet al te veel voor kunnen en met de tips die ik erbij heb geschreven hoop ik dat het nog gemakkelijker is voor je!

Ingrediënten

– 1 kg zelfrijzende bloem

– 500 g boter

-500 g fijne korrelsuiker

– 6 eieren

– 1 zakje vanillesuiker

– 1 zakje bakpoeder

Zo maak je het

1) Laat de boter in een grote (al de rest moet er achteraf ook in!) kom smelten, maar niet veel!

DSC03671

2) Doe de suiker, bakpoeder en vanillesuiker bij de boter.

DSC03672

3) Scheidt het ei: het eiwit apart en het eigeel meteen bij de rest.

DSC03676DSC03675

4) Roer al eens in het mengsel.

5) Eiwit mixen tot het stijf is (In de praktijk: tot je het boven je hoofd zonder gevaar kan houden 😉 )

DSC03677

6)Doe al je bloem stilletjes aan bij het mengsel en mix.

DSC03679

7) Doe vervolgens het eiwit erbij en mix.

DSC03680

8) Je deeg is klaar als het er goed uitziet. En als het goed smaakt, want normaal gezien kan ik er mijn handen niet vanaf houden! 😉

DSC03682

9) Uiteindelijk moet je natuurlijk nog bakken; hiervoor heb ik nog een aantal tips als je bang bent om al je wafels aan te laten branden.

– Het is handig als je zo’n soort spateltje (waar ik de naam niet van ken) hebt om de wafels snel zonder knoeien van het wafelijzer te halen.

– Maak alvorens al 2 bolletjes. Bepaal ook of je grote of kleine wafels wil verkrijgen en leer uit ervaring hoe groot het bolletje moet zijn. Leg ze ook altijd mooi in het midden.

DSC03685DSC03687

 

– Laat ze altijd afkoelen op een rooster of iets dergelijks. Daarna leg ik ze in dozen, maar doe ze pas dicht als je zeker bent dat ze afgekoeld zijn.

DSC03686

Het resultaat

DSC03683

Hier zie je nog eens het rooster.

DSC03691

Nog tips nodig? Just ask! En dan… smullen maar! 😀

3 gedachten over “Recept | Zelfgemaakte vanillewafels

Reageer met liefde.

