Review | Boek | Zijdeman van Kathleen Vereecken

Weer een boekje uit. Ja, inderdaad een boekJE van ongeveer 160 pagina’s. Niet veel als je het mij vraagt. Klaar voor een recensie van dit -opgelegde, damn it!- boek voor boekbesprekingstoets?

DSC03600

Achterkant met samenvatting.

DSC03601

Zijkant, zoals je ziet, van de bib!

Selfmade Samenvatting

Louis en Camille groeiden op in een familie die al generaties zijdestoffen importeert en verkoopt in hun eigen winkel. Hun vader moest elk jaar de zijde van de zijderupsen in het Oosten in grote aantallen aankopen, want ze hadden geen eigen zijdenkwekerij. Maar hij was al eventjes weg en de tijd verstrijkt verder. Louis en Camille probeerden er met geen woord over te reppen met hun moeder, want het gevoelige onderwerp was moeilijk aan te snijden. Ondertussen probeerde Camille haar zorgen te verzetten door af en toe erop uit te trekken, maar in het woelige 19-de eeuwse Parijs heerstte er onrust. Er werden aan de lopende band kinderen ontvoerd, door de politie dan nog wel. Maar Louis, haar kleine broertje, had andere dingen aan zijn hoofd. Kon Louis voor de zijde zorgen terwijl Camille tegelijkertijd met veel tegenstribbelende gevoelens zat voor een jongen van hogere klasse? Alles werd ingewikkelder als ze eenmaal al zwijgend beseften dat er een kans bestond dat hun vader nooit meer zou terugkeren…

Beoordeling

Ik had nog nooit van deze schrijfster gehoord, laat staan dat het er een boek uitzag voor mijn leeftijd. Het is nochtans van 2010, dus vrij recent. Tussen het grote lettertype, kleine formaat, weinige inhoud (160 pagina’s!) en getekende illustraties voelde ik me niet echt thuis. Mijn beoordeling? Wel, het boek las makkelijk, door de afwisseling van het vertelperspectief (m.a.w.: een hoofdstuk Camille en een hoofdstuk Louis). Op drie uur tijd was het uitgelezen. De afloop was wel verrassend, het was gelukkig geen anti-climax. Maar ook helemaal geen climax, want het hele boek denk je maar aan één afloop en die woerd het dan niet.

Rapportcijfer

6.5/10

Waarom? Wel de schrijfster en schrijfstijl én non-fictie zijn niet echt mijn ding, maar het was toch wel eens de moeite waard!