Review | Beautiful creatures | Part 2

“Er was een vloek. Er was een meisje. En er was een graf”

-Voorpagina “Betoverd”

beautiful creatures logo

Beautiful creatures

Hier maakte ik al een soort van recensie van de film, maar voor school moesten we hetzelfde doen. Daarom paste ik deze vorige aan en kwam ik uit op -volgens mij- een betere recensie. Daarom dacht ik om mijn hele wordbericht te kopiëren en te posten. Enjoy!

Betoverende originaliteit tussen al het dagelijks cliché

De laatste tijd kan je er niet omheen: talloze buitenaardse wezens zoals vampiers en weerwolven die de boeken- en filmwereld in een razendsnel tempo overnemen. Maar deze keer is er eindelijk een leuk alternatief voor deze – intussen al clichéachtige- films.

Soms kan je niet wachten op het einde van een doodsaaie en oninteressante film, maar als je verder kijkt dan je neus lang is, vind je eentje die je echt aanstaat. “Beautiful Creatures” is er zo eentje. I

n een klein, bescheiden dorpje in Amerika leeft Ethan al zijn hele leven lang. Het leven is er rustig en er komen niet snel nieuwe uitdagingen in Ethans leven door de  strikte, bekritiserende, plaatselijke bewoners. Een hele tijd droomt hij al over een meisje met lang zwart haar dat haar hoofd bedekt, terwijl er bliksemschichten ontstaan in de lucht op een open vlakte. Wanneer een nieuw meisje, Lena Duchannes,  in de klas wordt voorgesteld, blijkt dat ze logeert bij haar oom Macon Ravenwood. Deze heeft zich in de loop der jaren niet echt een goede reputatie aangemeten door zich af te zonderen in een luguber huis, want de hele stad vindt hem een mysterieuze verschijning. Toen Ethan Lena leerde kennen, kwam hij erachter dat ze niet is wie iedereen zegt en eigenlijk wel lief is. Maar misschien is er wel iets waar van de geruchten? Er is chemie tussen de plaatselijke Ethan en de nieuweling Lena, iedere dag weer groeien ze dichter en dichter naar elkaar toe, tot ze elkaar niet meer kunnen missen. Maar niet alles is rozengeur en maneschijn. Lena verbergt een aantal geheimen: ze komt uit een familie die anders is en over krachten beschikt, maar ze is vooral bang voor de onheilspellende gebeurtennis die haar staat te wachten. Terwijl Ethan dit ontdekt en beseft wat voor vloek er op haar rust, proberen ze alles te doen om deze dreigende en dringende situatie op te lossen. Het koppel moet ondertussen ook nog hun liefde staande houden, maar kunnen ze dit wel doorstaan en het tegelijkertijd overleven?

Na de film sta je ervan versteld hoe leuk je hem wel vond. De film is mysterieus en redelijk spannend, wat mij wel weet te bekoren. Het is dan weer niet te spannend en door de romantiek en verbeelding beleef je het verhaal echt mee. Het officiële genre is dan ook liefde vervloeid met  fantasy. Je ontdekt er een nieuwe soort bovennatuurlijke wezens en hierdoor wordt het cliché van vampiers en weerwolven in dergelijke films doorbroken.

Ook is het een verfilming van het boek “Betoverd”, vertaald van hetzelfde originele Engelse boek “Beautiful creatures”.  Geschreven door de onbekende Kami Garcia en Margaret Stohl, die deze leuke trilogie begonnen schrijven in een restaurant op servetjes. Zeer kenmerkend aan de film is de climax gedurende het verhaal: de spanning bouwt zich op tot het einde. Dit is redelijk dramatisch, maar hoogstwaarschijnlijk volgen er hierna gelukkig nog drie films gebaseerd op de boeken om je honger naar de afloop te stillen. Dit is nog niet officieel bevestigd, maar na een einde waarin alle wegen nog mogelijk zijn is dit niet te missen.

De  hoofdrolspelers zullen het natuurlijk ook zien zitten om nog eens in zo’n goede film te acteren. Door deze rol zijn ze immers in ons kleine landje toch al wat meer bekend: Lena wordt gespeeld door Alice Englert, een Nieuw-Zeelandse die nu al kan vergeleken worden met Jennifer Lawrence.  Haar liefde in de film, Ethan, wordt dan weer gespeeld door Alden Ehrenreich, een Amerikaanse acteur ontdekt door de beroemde Steven Spielberg.

Deze boekenreeks kan je al makkelijk vergelijken met internationale kaskrakers als de Twilight Saga en The Hunger Games. Beautiful Creatures moet hiervoor niet onderdoen, maar helaas zijn er wel vele details verloren gegaan door het verfilmen.  Deze bijzonderheden zijn niet onbenullig voor de grote fans, maar dat wil nog niet zeggen dat deze film moet worden afgekraakt. Een welverdiende score is hier op z’n plaats:
3.5 op 5

Een gedachte over “Review | Beautiful creatures | Part 2

1. Leuk dat je het eindresultaat hier ook laat zien! Het is altijd jammer als een film niet alle details kan overbrengen, maar boeken kunnen nu eenmaal veel dieper gaan dan films, helaas.. je hebt een mooie review geschreven 🙂